Da li će se u budućnosti VI koristiti kao zamena za nastavnike?

Da li će se u budućnosti VI koristiti kao zamena za nastavnike?

Često razmatram filozofski različita scenarija i slušam i čitam o tome šta drugi misle na ovu temu. Pitam. Školu u kojoj su nastavnici rame uz rame sa robotima imamo i nadograđujemo. Pitam se kakvu ćemo budućnost izgraditi i koji je scenario najbolji po decu koju obrazujemo, kao i po društvo koje stvaramo. 

 

Zašto VI ne bi trebalo da zameni nastavnike

Veštačka inteligencija ima potencijal da pomogne u obrazovanju, ali je važno da se ne koristi kao zamena za nastavnike. Nastavnici imaju važnu ulogu u obrazovnom procesu, jer su oni ti koji pružaju direktnu podršku učenicima i pomažu im da razviju veštinu kritičkog mišljenja, ali i druge važne veštine. Osim toga, pružaju im i značajnu emocionalnu podršku i motivišu ih da se trude i ostvaruju svoje ciljeve. Veštačka inteligencija ne može da pruži ovakav vid podrške.

Takođe je važno da se ne zaboravi da je obrazovanje proces učenja koji se odvija u interakciji između nastavnika i učenika. Veštačka inteligencija može da pomogne u tom procesu, ali ne može da ga zameni. Nastavnici su neophodni za uspešno obrazovanje i zato veštačka inteligencija ne bi trebalo da se koristi kao zamena za njih.

 

Kada će VI zameniti nastavnike

Nije realno očekivati da će veštačka inteligencija u bliskoj budućnosti preuzeti ulogu nastavnika. Kao što sam spomenuo ranije, nastavnici imaju važnu ulogu u obrazovanju i zato se ne očekuje da će oni biti zamenjeni veštačkom inteligencijom u bliskoj budućnosti.

Veštačka inteligencija ima potencijal da pomogne u obrazovanju, ali se očekuje da će se koristiti kao dodatak postojećim metodama obrazovanja, a ne kao zamena za nastavnike. To bi omogućilo da se iskoristi potencijal VI-ja u poboljšanju obrazovanja, a da se pritom sačuva važna uloga nastavnika u procesu učenja.

S obzirom na to da se tehnologija stalno razvija, nikada ne možemo sa sigurnošću reći kada će se pojaviti neke nove tehnologije ili kako će one uticati na način na koji se obrazuje. Međutim, u ovom trenutku se ne očekuje da će se veštačka inteligencija pojaviti kao zamena za nastavnike.

 

Zbog čega je sve čovek učitelj nezamenljiv u učionici

Učitelji – ljudi – i dalje su nezamenljivi u učionici. Razmotrimo neke od teza. Nijedna aplikacija ne može da zameni dobrog nastavnika, jer su nastavnici odgovorni kako za učenje, tako i za razvoj svojih učenika. Uprkos svojoj superiornoj tačnosti i kompleksnosti, automatizovani sistemi ocenjivanja ne mogu zameniti istančanu moć zapažanja ljudskih instruktora. Obučeni nastavnik zna da prepozna ne samo mentalne izazove sa kojima se učenici suočavaju već i njihove emocionalne borbe.

Roboti možda neće moći da prepoznaju da određeno dete ima problema sa fokusiranjem, jer ne može da se osloni na emotivnu podršku drugova iz razreda, ili da, na primer, glad utiče na njegovu pažnju. Robotima možda nedostaje sposobnost procesuiranja emocija, koja je neophodna da bi se rezultati ocenjivanja stavili u kontekst socioemocionalnog stanja učenika, što bi moglo biti korisno za pružanje podrške učenicima i njihovo ohrabrivanje.

Drugo, bez obzira na to koliko ovi sistemi postanu napredni, oni nikada neće moći da uče i razmišljaju kao ljudi. Dok modeli zasnovani na veštačkoj inteligenciji mogu da obrađuju velike količine podataka, modeli razmišljanja učenika nisu u potpunosti predvidivi, odnosno nisu konačni.

Nastavnici mogu lakše da sagledaju misaoni proces učenika i razumeju situaciju u kojoj se učenik nalazi. U poređenju sa robotima, nastavnik ima dodatnu sposobnost – može da razume drugačije perspektive učenika i da se stavi na njihovo mesto, odnosno ima sposobnost za emotivnu i kognitivnu empatiju.

Nastavnici su poznati po svojim poverljivim odnosima sa učenicima i mentorstvu. Njihova sposobnost izražavanja kroz govor tela i gestikulaciju dodatno pojačava potencijal pružanja podrške i inspirisanja učenika. Govor tela koji izražava entuzijazam je efikasan kada je reč o motivaciji učenika.

Postoji mnogo razloga zašto ne bi trebalo očekivati da će roboti uskoro zameniti učitelje, a jedan od njih je i teza da korišćenje robota u učionici nije ekonomski skalabilno i ne rezultira značajnim finansijskim dobicima. 

Pozicija nastavnika zahteva visok nivo političke i kulturne svesti. Obrazovanje pruža sve one vrednosti koje su od vitalnog značaja za opstanak zajednica i kultura. Možda roboti neće biti u stanju da artikulišu te ciljeve intenzitetom koji je neophodan da bi se održavao razvoj dobrih ljudi, budućih članova društva. Ova tema može otvoriti brojne debate u društvu, zato sam je i pokrenuo. Razmotriću u narednom tekstu i opciju škole samo sa robotima.